Data modyfikacji:

Samodzielny montaż czujników parkowania

W nowoczesnych samochodach czujniki parkowania są już niemal standardem. Jeśli jednak masz starsze auto, dołożenie tej przydatnej funkcji nie sprawi najmniejszego kłopotu. Dobry zestaw czujników parkowania kupisz już za 100 zł. Zobacz, jak wygląda montaż czujników parkowania.

Czujniki parkowania

Czego potrzebujesz do montażu czujników parkowania?

Wybór, jakie czujniki parkowania zamontować, masz już za sobą. Przyszła więc pora na sam montaż. Podstawowy zestaw z czujnikami cofania składa się z kilku elementów. Jego najważniejszym podzespołem jest centralka sterująca, która zbiera informacje z czterech, rzadziej trzech czujników zamontowanych w zderzaku. Oprócz centralki w zestawie znajduje się także wyświetlacz z sygnalizatorem głosowym, na którym zauważysz jak daleko masz do przeszkody oraz po której stronie się ona znajduje.

Do kompletu czujników dołączone jest zazwyczaj wiertło z otwornicą, którym wywiercisz otwory na czujniki. Potrzebujesz więc jedynie wiertarki lub wkrętarki z otwornicą (zobacz polecane modele narządzi z naszego rankingu wkrętarek). Oprócz tego musisz mieć pod ręką śrubokręty, którymi zdemontujesz elementy bagażnika, by dostać się do wnętrza i ukryć kable. Przydatny będzie również próbnik, którym znajdziesz odpowiednią wiązkę do zasilenia zestawu. Aby nie uszkodzić lakieru na zderzaku, przygotuj taśmę malarską.

Na jakiej wysokości zamontować czujniki parkowania?

Aby czujniki działały poprawnie, muszą być zamontowane na odpowiedniej wysokości. Zazwyczaj jest to od ok. 50 do 80 cm. Muszą znaleźć się na możliwie pionowym elemencie zderzaka, więc wybierz odpowiednie miejsce w tym przedziale. Drugim ważnym parametrem jest rozmieszczenie czujników. Żeby obejmowały całą przestrzeń za samochodem i nie pozostawiały nieobjętych sygnałem szczelin, czujniki powinny być rozmieszczone co ok. 30-40 cm.

Przed zaznaczeniem miejsc wiercenia dokładnie umyj i odtłuść zderzak. Powierzchnię wokół wierconego otworu zabezpiecz taśmą malarską. Dzięki temu lakier zderzaka nie popęka i nie oderwie się w kontakcie z wiertłem koronowym. Pamiętaj, że czujniki muszą być ułożone poziomo oraz symetrycznie. Wyznacznikiem osi symetrii może być tablica rejestracyjna, hak samochodowy lub logo producenta samochodu.

Montaż czujników parkowania – krok po kroku

Mając przygotowane punkty odniesienia, można przejść do wiercenia otworów. Użyj do tego otwornicy z zestawu – ma średnicę odpowiadającą mocowaniu czujników. Po wywierceniu otworów wyszlifuj ich brzegi i pozbądź się zadziorów. Jeśli chcesz pomalować czujniki w kolorze nadwozia, zrób to jeszcze przed montażem.

W zależności od konstrukcji samochodu, czujniki można przewlec bez zdejmowania zderzaka lub po zdjęciu. Jeżeli nie ma do niego dostępu od dołu samochodu, zazwyczaj nie obejdzie się bez demontażu. Czujniki przewlecz przez otwory i zaklinuj w zderzaku. Niektórzy producenci zalecają konkretną kolejność ułożenia czujników, więc sprawdź to przed zamontowaniem. Zwróć też uwagę na to, by były ustawione oznaczeniem do góry. Przewody czujników wprowadź do bagażnika otworami w karoserii.

Jak podłączyć czujniki parkowania?

Następny krok to demontaż tapicerki bagażnika i zlokalizowanie wiązki odpowiedzialnej za zasilenie światła cofania. To z przewodów zasilających tylną żarówkę pozyskasz zasilanie. W ten sposób czujniki będą aktywować się tylko w momencie cofania i nie będą cię irytować w korku, gdy inny samochód zbliży się do twojego zderzaka. Sprawdź, jaki przewód zasila lampę cofania, a następnie zlokalizuj odpowiednią wiązkę. Zazwyczaj znajdziesz w niej wiele różnych przewodów, więc użyj próbnika i sprawdź, na którym przewodzie pojawia się napięcia po wrzuceniu biegu wstecznego.

Do podłączenia kabla zasilającego możesz użyć specjalnego konektora dołączanego do zestawu. Wystarczy zacisnąć go kombinerkami na przewodzie zasilania światła cofania. Według użytkowników czujników cofania takie połączenie bywa jednak zawodne, dlatego dla pewności najlepiej wlutować przewód w złącze.
Gdy już uda ci się zamontować centralkę sterującą, ukryj ją w wolnym miejscu i przyklej za pomocą taśmy samoprzylepnej. Przewody schowaj pod zdemontowanym boczkiem. Do centralki sterującej wepnij kable prowadzące z czujników. Upewnij się, że są wpięte w odpowiedniej kolejności. W innym przypadku na wyświetlaczu pojawią się nieprawidłowe informacje o lokalizacji przeszkody.

Montaż ekranu czujników parkowania

W przypadku czujników parkowania ekran nie jest niezbędny i niektóre zestawy wyposażone są jedynie w głośnik informujący o obecności przeszkody. Im częściej pojawią się sygnały, tym bliżej znajduje się przeszkoda. To intuicyjne rozwiązanie. Nie da się jednak ukryć, że prosty ekran wskazujący odległość od ok. 30 do 200 cm jest bardzo podobny. Dodatkowo wyświetlacz może poinformować o tym, po której stronie znajdują się niewidoczne z samochodu przedmioty, np. słupki, betonowe donice lub wysokie krawężniki.
Gdzie zamontować ekran czujników parkowania? Najwygodniej jest zamontować go na tylnym podszybiu. Wyświetlacz jest wówczas widoczny zarówno w tylnym lusterku, jak i po odwróceniu się do tyłu. Niektórzy montują go w podsufitce, dzięki czemu można obserwować wskazania nawet wtedy, gdy na tylnej kanapie jest komplet osób. Najbardziej żmudnym rozwiązaniem jest przeciągnięcie wyświetlacza aż do kokpitu. Jeśli wolisz takie umiejscowienie, pamiętaj o tym, by odpowiednio podpiąć strony czujników.

Sprawdź, jak zamontować kamerę cofania

Czujniki parkowania z przodu – jak wygląda montaż?

W analogiczny sposób można zamontować czujniki parkowania z przodu. Są one przydane w autach o długiej masce i niezbyt dobrej widoczności do przodu. Sam montaż sensorów w zderzaku wygląda identycznie, jednak różni się podłączanie czujników. Co oczywiste, przednich czujników cofania nie można podłączyć do przewodu światła cofania. Otworami technicznymi przewlecz więc przewody do wnętrza samochodu, a następne podłącz do:
  • dowolnego plusa aktywującego się po włączeniu stacyjki,
  • przewodu odpowiedzialnego za światło hamulców,
  • przewodu światła cofania,
  • masy.
Dzięki podłączeniu do lampy cofania po włączeniu tylnego biegu aktywne pozostaną dwa skrajne czujniki. W ten sposób na zahaczysz przodem np. podczas wyjazdu z parkingu równoległego. Dobrym pomysłem jest też wpięcie wyłącznika czujników najazdowych lub inteligentnego sterownika. W innym przypadku jazda w ciasnym korku ulicznym byłaby uciążliwa.
Autor: Szymon Sonik