Data modyfikacji:

Jakie są klasy samochodów? Popularne segmenty aut

Co to znaczy, że dany model segmentu jest liderem segmentu D? Czym różni się klasa samochodu C od kompaktowej? Jakie typy aut maja własny segment motoryzacyjny? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z klasyfikowaniem pojazdów według segmentów.
klasy samochodów

Czym są klasy samochodów?

 Istnieją dwa podziały samochodów na klasy: amerykański oraz europejski. W Ameryce Północnej auta dzieli się ze względu na ich cenę. Według podziału cenowego można więc podzielić pojazdy na budżetowe, popularne, sportowe, luksusowe czy superluksusowe. Gabaryty pojazdu mają tutaj drugorzędne znaczenie, ale oczywiście łączą się z ceną auta. W Ameryce wyróżnia się także charakterystyczne typy samochodów, np. pony cars, muscle cars, hot rod czy pick up.

Podział samochodów na klasy w Europie jest zgoła odmienny. Autosegmenty dzielą auta ze względu na ich typ i gabaryty. Segmenty aut oznaczone są literkami i wraz z kolejną literką alfabety rośnie wielkość samochodu (są jednak wyjątki). Granice pomiędzy klasami nie są arbitralne i wiele modeli można zakwalifikować do dwóch segmentów lub ich przełomu. Przykładami takich aut są Škoda Octavia, Toyota Corolla czy Škoda Superb. Niektóre typy samochodów mają własne podsegmenty, również oparte na wielkości nadwozia. Wyróżnia się więc SUV-y, minivany czy samochody różnych klas. Typowy podział to: małe, średnie i duże.

Autosegment A – auta małe

Najniższa klasa samochodów zarezerwowana jest dla małych samochodów miejskich. Są to zazwyczaj najmniejsze modele w gamie producentów aut. Wiele modeli ma silnik o pojemności mniejsze niż 1000 cm3 oraz moc kilkudziesięciu koni mechanicznych. Wbrew pozorom już w tym segmencie można znaleźć samochody pięciodrzwiowe, w których zmieści się czworo dorosłych osób. Małe auta segmentu A stworzone są głównie do miasta, a ich zaletą jest niski koszt utrzymania i łatwość manewrowania w miejskim gąszczu.

Samochody klasy A:
  • Fiat 500,
  • Škoda Citigo,
  • Toyota Aygo,
  • Citroen C1,
  • Daewoo Matiz.

Autosegment B – auta miejskie

W segmencie B również znajdziesz samochody stworzone głównie do miasta, jednak nieco większych gabarytów. Oferują więcej miejsca w kabinie, a wersje pięciodrzwiowe są niemal standardem. Większy jest również bagażnik, co ma niebagatelne znacznie np. w przewożeniu dziecięcego wózka. Zwiększa się bezpieczeństwo samochodu, a wyposażenie jest wyraźnie bogatsze.

W dalszym ciągu dominują jednak niezbyt mocne wersje silnikowe, które niezbyt dobrze radzą sobie w trasie. Auta segmentu B często wybierane są na drugi samochód w rodzinie. Samochody klasy B:
  • Hyundai i20,
  • Opel Corsa,
  • Volkswagen Polo,
  • Škoda Fabia,
  • Seat Ibiza,
  • Renault Thalia,
  • Kia Rio,
  • Peugeot 207,
  • Toyota Yaris.

Autosegment C – auta kompaktowe

Samochody kompaktowe stanowią kompromis pomiędzy modelami miejskimi a rodzinnymi. Są idealne do jazdy mieszanej, z której większa część odbywa się na terenie miasta. Silniki aut klasy C zapewniają jednak zapas mocy w trasie, a przestrzeń pasażerska oferuje miejsce dla pięciu osób. Bagażniki modeli autosegmentu C mają około 300 litrów, co pozwala spakować się nawet na dłuższy wyjazd. W klasie dominują hatchbacki, jednak spotykane są również inne wersje nadwoziowe.

Samochody klasy C:

  • Volkswagen Golf,
  • Ford Focus,
  • Mazda 3,
  • Hyundai i30,
  • Kia Ceed,
  • Opel Astra,
  • Renault Megane,
  • Peugeot 308,
  • Toyota Corolla,
  • Citroen V4,
  • Fiat Bravo,
  • Alfa Romeo Giulietta.

Autosegment D – auta klasy średniej

Segment D znany jest również jako klasa średnia. W tej gamie znajdują się popularne auta rodzinne, gwarantujące podróżnym wysoki komfort podróżowania w trasie. Jest to pierwszy segment, w którym nadwozie hatchback ustępuje innym wersjom: liftback, kombi i sedan. W przypadku wielu marek samochodowych auto segmentu D jest flagowym modelem.

Samochody klasy D:
  • Volkswagen Passat,
  • BMW serii 3,
  • Ford Mondeo,
  • Audi A4,
  • Honda Accord,
  • Mazda 6,
  • Alfa Romeo Giulia,
  • Renault Laguna,
  • Toyota Avensis,
  • Škoda Superb,
  • Lexus IS,
  • Mercedes klasy C,
  • Volvo S60,
  • Peugeot 508.

Autosegment E – auta klasy wyższej

Klasa E wyróżnia się na tle segmentu D znacznie wyższym komfortem, bogatszym wyposażeniem, lepszą jakością materiałów czy mocniejszymi silnikami. Auta segmentu E produkowane są głównie przez topowych producentów aut, zaliczanych do grona marek premium.

Samochody klasy E:
  • BMW serii 5,
  • Audi A6,
  • Mercedes klasy E,
  • Lexus GS,
  • Jaguar XF,
  • Volvo S80,
  • Honda Legend,
  • Peugeot 607,
  • Lancia Thesis,
  • Hyundai Genesis.

Autosegment F – auta luksusowe

Są to najbardziej luksusowe limuzyny, używane jako auta reprezentacyjne. Często dostępne są w wersji wydłużonej. W autach segmentu F testowane są najnowsze osiągnięcia techniki motoryzacyjnej, które następnie trafiają do niższych klas. Reprezentacyjne limuzyny mają najwyższe wersje wyposażenia, najmocniejsze silniki i wszelkie udogodnienia. Charakterystyczne dla tej klasy jest też to, że właściciel zajmuje miejsce zazwyczaj na tylnym fotelu – za kierownicą siada zazwyczaj osobisty kierowca.

Samochody klasy F:

  • Audi A8,
  • BMW serii 7,
  • Mercedes klasy S,
  • Lexus LS,
  • Cadillac DTS,
  • Rolls-Royce Phantom,
  • Maybach 57
  • Bentley Continental.

Pozostałe segmenty samochodów:

  • Autosegment H – kabriolety
  • Autosegment J – SUV-y i crossovery
  • Autosegment M – vany i minivany
  • Autosegment G (S) – samochody sportowe
Autor: Szymon Sonik