Wiele osób przed zakupem używanego samochodu sprawdza jego grubość lakieru. Czynność ta pozwala zweryfikować, czy auto jest bezwypadkowe i czy posiada oryginalny lakier. Jaka powinna być prawidłowa grubość lakieru i jak ją zweryfikować?
Lakier, który znajduje się na karoserii samochodu, składa się z kilku warstw, dzięki czemu posiada określone właściwości i trwałość. Nie istnieją normy określające grubość lakieru, z związku z czym jest ona uzależniona od technologii stosowanej przez konkretnego producenta samochodów. Poszczególne warstwy lakieru samochodowego, licząc od najgłębszej, prezentują się zazwyczaj następująco:
Jaka powinna być grubość lakieru na samochodzie? Grubość powłoki lakierniczej samochodu powinna wynosić od 100 µm do 130 µm. Oczywiście wartość ta różni się nieznacznie w zależności od konkretnego producenta auta, ponieważ stosują oni różne technologie nakładania lakieru. Różnica może również występować między poszczególnymi modelami tej samej marki (np. Audi A6 może mieć grubszy lakier niż Audi A4), w związku z czym należy zawsze weryfikować takie informacje w danych dotyczących konkretnego pojazdu.
Należy również zaznaczyć, że w samochodach japońskich i koreańskich oryginalna grubość lakieru samochodowego, biorąc pod uwagę elementy zewnętrzne typu maskę, błotniki, dach czy drzwi, wynosi ok. 70 µm – 100 µm. U producentów europejskich grubość powłoki lakierniczej ma od 100 µm do 160 µm. Warto także wiedzieć, że różnić może się również grubość powłoki lakierniczej poszczególnych elementów karoserii tego samego auta, np. lakier na drzwiach może być grubszy niż na progach.
Zobacz, jaki wosk do samochodu kupić
Do pomiaru używany jest odpowiedni czujnik grubości lakieru. Jaki miernik lakieru wybrać? Pierwszym krokiem jest uzyskanie informacji odnośnie do grubości oryginalnej warstwy lakieru danego modelu. W tym celu można zadzwonić do ASO lub przeprowadzić poszukiwania w Internecie. Następnie należy skalibrować miernik, przy użyciu dołączonych do niego płytek kalibracyjnych. Jest to bardzo istotna czynność, ponieważ jej pominięcie będzie skutkowało błędnym pomiarem.
Przeprowadzenie kalibracji pozwala przejść do właściwego pomiaru. Zaleca się wykonywanie tej czynności na czystym lakierze, mimo iż producenci mierników zapewniają, że kurz nie wpłynie na jakość odczytu. Warto jednak przetrzeć miejsce pomiaru szmatką.
Miernik należy starannie przyłożyć do karoserii, zwłaszcza ten z sondą płaską lub dociskową. Najpopularniejsze obecnie i najlepsze są sondy kulkowe, które umożliwiają przeprowadzenie pomiaru na elementach zaokrąglonych czy załamanych. Zgodnie ze sztuką samo badanie powinno zacząć się od dachu, przechodząc następnie do kolejnych elementów karoserii.
Wspomniane w poprzednim akapicie różnice w grubości powłoki lakierniczej poszczególnych elementów powodują, że obowiązkowo należy porównywać wyniki na symetrycznych elementach karoserii, np. mierząc grubość lakieru na lewym i prawym błotniku, czy lewych i prawych drzwiach.
Sprawdź, jak wykonać usuwanie rys z lakieru
Właściwa interpretacja uzyskanego wyniku jest równie istotna jak prawidłowo przeprowadzony pomiar. W przypadku auta europejskiego, którego oryginalna powłoka lakiernicza ma grubość 100 µm – 130 µm, uzyskany wynik pomiaru na poziomie od 200 µm do 300 µm z pewnością oznacza ponowne lakierowanie. W sytuacji, gdy grubość lakieru wynosi ponad 300 µm, śmiało możemy podejrzewać większą ingerencję, a wynik ponad 500 µm jasno wskazuje na szpachlowanie.
Inaczej należy interpretować wyniki pomiaru aut japońskich i koreańskich, ponieważ w ich przypadku już wynik w granicach 150 µm informuje o podwójnym lakierowaniu.
Pomiar grubości lakieru pozwala określić, czy dany samochód przeszedł naprawy blacharsko lakiernicze. Jest to ważna informacja na etapie kupowania auta używanego, dzięki której możemy zrezygnować z danego pojazdu. Oczywiście nie należy skreślać automatycznie każdego samochodu, którego elementy były ponownie lakierowane, ale wiedza na ten temat pozwala zyskać przewagę w negocjacjach i uzyskać lepszą cenę.
Autor: Grzegorz Woźniak